Hållbarhetsmärkningar – en möjligt hållbar kommunikationsväg - En studie ur ett konsumentperspektiv på hållbarhetsmärkningar inom kaffeindustrin

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund Det cirkulerar idag en väldigt stor mängd olika hållbarhetsmärkningar med fokus på miljömässig samt social hållbarhet. Denna mängd märkningar gör det svårt för konsumenten att genom de navigera sig till ett hållbarhetsmedvetet val. Märkningarna har från början varit riktade gentemot en påläst skara men har nu vidgats till allmänheten med samma ursprungsform. De punkterna som främst diskuterats är att konsumenter idag är förvirrade och har svårt att ta till sig de olika märkningarnas mening. Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka en tänkbar utveckling av hållbarhetsmärkningar och hur de kan påverka konsumenters förståelse samt leda till hållbarhetsmedvetna val. Metod En deduktiv ansats har präglat studien som via en teoretisk referensram mynnat ut i en kvantitativ enkätstudie som sedan analyserats med hjälp av teorin. Slutsats De punkterna som främst diskuterats är att konsumenter idag är förvirrade och har svårt att ta till sig de olika märkningarnas mening. Detta resulterar i att konsumenter handlar det de känner igen trots att de inte förstår innebörden eftersom igenkänning genererar trygghet. Vidare kan även konstateras att konsumenter vill ha bättre information vilket kan uppnås på olika sätt som diskuteras i uppsatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)