Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan

Detta är en C-uppsats från

Författare: Louice Sporrsäter; [2011]

Nyckelord: utomhuspedagogik; förskola; lärande; utveckling;

Sammanfattning: Sammanfattning:Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppetutomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.Mitt syfte är att beskriva hur utomhusmiljön kan användas som lärande- och utvecklingsmiljö. Jag villeundersöka hur förskolor använder utomhusmiljöer och vilka syften förskollärarna har med de dagligautevistelserna. Min förförståelse var att det oftast är inomhus som räknas som lärandemiljö. I den nya läroplanenför förskolan, Lpfö98 reviderad 010, finns nya mål att jobba med. Finns det då tid att låta barnen vara ute ochendast leka fritt?Jag har beskrivit och utvecklat Szczepanskis tre utomhuspedagogiska perspektiv. I platsperspektivet utgårlärandet från platsen där undervisningen sker. I kroppsperspektivet är det kroppen som helhet, rörelse och sinnensom bidrar till lärande. Här ingår även, enligt mig, ett hälsoperspektiv då förskolans verksamhet skall bidra tillatt öka barns hälsa. Miljöperspektivet talar om vikten av barns upplevelser av naturen för att förstå ekologiskasammanhang.Jag har med enkäter fått svar från fem förskoleavdelningar. Enkäten innehöll dels bakgrundsfrågor ompedagogernas syn på utomhuspedagogik, dels dagboksblad om förskoleavdelningarnas dagliga utevistelse, derassyfte och sysselsättning. Pedagogerna anser att deras roll utomhus är att hjälpa och stötta barnen i fri ochplanerad lek. Frisk luft är den största fördelen med utevistelse. En annan fördel är att lekutrymmet är större vilketminskar konflikterna mellan barnen. Den främsta nackdelen är nu i vintertid att kläderna hindrar barnen att rörasig ordentligt och mycket tid går åt till på- och avklädnad.Pedagogernas främsta syfte med utevistelserna var att barnen skulle få frisk luft. Andra vanliga syften är att träna(grov-)motorik och rörelse. Pulka- eller stjärtlappsåkning och fri lek i snön var de vanligaste sysselsättningarna.Jag har kunnat se att Szczepanskis tre utomhuspedagogiska perspektiv finns med i mina undersöktaförskoleavdelningars utomhusverksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)