Modersmålsundervisning och dess betydelse för elevers språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Författare: Mahamuud Adam; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning  Syftet med den här studien var att ur elevperspektiv undersöka modersmålsundervisningen betydelse för elevers språkutveckling båda i modersmål och svenska. I genomförandet av undersökningen använts kvalitativ metod, där sju gymnasieelever intervjuades. Intervjuarna spelades in med hjälp av diktafon och sedan transkriberades till en text. Studiens resultat visade att eleverna anser att modersmålsundervisningen är viktigt för deras språkutveckling. Vad gäller språkliga färdigheter anser majoriteten av elever att deras läsförståelse och ordförråd utvecklar genom undervisningen men tycker dock att undervisningens praktiska upplägg och innehåll inte ge goda möjligheter så att de utvecklar alla sina språkliga register. Dessutom visar resultatet att modersmålsundervisningen bidrar att elevers ordkunskap i modersmål utvecklar, vilket också har betydelse för elevers läsförståelse i svenska.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)