”Jag tar ledningen direkt” : En diskurspsykologisk studie om språkliga konstruktioner av kön i barnlitteratur

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd; Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

Sammanfattning:

Syftet med denna uppsats är att studera språkliga konstruktioner av kön i tio barnböcker publicerade de senaste fem åren. Som teoretiskt ramverk har vi utgått ifrån socialkonstruktionismen som diskursanalysen vilar på. Därtill har vi valt att utgå från ett genusperspektiv med en samling teoretiska begrepp som kan kopplas till detta. Vi har använt Yvonne Hirdmans teori om genussystemet och Judith Butlers teori om performativitet. Metoden vi valt att använda oss av är diskurspsykologi och vi har använt de analytiska begreppen subjektsposition, tolkningsrepertoar, faktakonstruktion och kategorisering för att studera vårt material. I resultatet kom vi fram till sex olika teman som innefattat tolkningsrepertoarer och subjektspositioner. Det första temat handlar om att pojkar konstrueras som rationella i relation till känslosamma flickor som behöver korrigeras. Det andra temat handlar om hur omhändertagande attribueras som feminint genusattribut. Det tredje temat belyser hur risktagande beteende konstrueras som maskulint genusattribut. Tema fyra visar hur män och pojkar konstrueras som handlingskraftiga medan flickor och kvinnor illustreras som passiva och beroende. Vårt femte tema handlar om hur könstillhörighet påverkar självförtroendet hos en karaktär och slutligen beskriver vi i det sjätte temat normbrytandets svårigheter. Sammanfattningsvis har vi sett tydliga exempel på traditionella könsdikotomier.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)