Lärares uppfattningar om betygsättning av flickor och pojkar i idrott och hälsa på gymnasienivå

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka lärarnas uppfattningar om betygsättning för pojkar och flickor i idrott och hälsa. Undersökningen är gjord på intervjuer där fem lärare i ämnet idrott och hälsa har gett sin syn på hur bedömningen kan ske bland de olika könen. I undersökningen användes en kvalitativ metod för att skapa en djupare förståelse av frågeställningarna. Semistrukturerad intervju användes som verktyg i undersökningen för att kunna besvara frågeställningarna. Underlaget motsvarar lärare som arbetar på gymnasieskolor i södra Sverige. Resultatet analyserades utifrån Hirdmans (2006) teori om genus. Resultatet visar att flickorna börjar komma ifatt pojkarna i ämnet idrott och hälsa, detta grundas på att ämnet börjar bli mer teoretiserat, att rörelse till musik har fått ett central innehåll i styrdokumenten och att flickor börjar anpassa sin smidighet samt rörelse till lekar på ett helt annat sätt än tidigare. Resultatet påpekar även att de faktorer som ligger till grund får betygsättningen i ämnet idrott och hälsa är elevernas inställning, närvaro och idrottsprestationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)