GDPR:s effekter på användares skydd avpersonliga data på internet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Personliga data samlas in när vi besöker internetsidor och tillgång till personliga data har snabbt fåttavgörande betydelse för alltfler företags värdeskapande. Därför har metodutveckling för tillgång tillpersonliga data blivit en central del i företags konkurrenskraft. Det medför emellertid stora och riskerför individers personliga integritet. För att motverka sådana risker infördes 2018 den europeiskadataskyddsförordningen (GDPR). Vår analys visar att GDPR ger ett stort tolkningsutrymme för hurföretag informerar om datainsamling via cookie-notifikationer. Utformningen varierar därför kraftigtoch designas ofta för att styra användare mot att acceptera datainsamling. Vår analys visar att eneffekt av GDPR är att antalet cookie-notifikationer ökat avsevärt och att individers medvetenhet omoch oro inför hur personliga data samlas in och används har ökat efter GDPR:s införande. Däremotpekar våra resultat på att GDPR inte haft några betydande effekter på användares beteende när detgäller att aktivt skydda sina personliga data. De viktigaste skälen till att GDPR inte haft några effekterpå användarnas beteende för att skydda sina personliga data är att det är alltför tidskrävande och svårt.Vår analys visar därför att det så kallade “informerade samtycket” till insamling av personliga datainte effektivt uppnås trots GDPR:s införande. Vår slutsats för fortsatt forskning är att det är angelägetmed fördjupad forskning kring obalanser mellan individer, företag och reglerande myndigheterkopplat till hur personliga data samlas in, sammanställs och används.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)