I valet och kvalet - Biståndshandläggare om kundval inom äldreomsorgen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Socialhögskolan

Sammanfattning: Den här uppsatsen handlar om biståndshandläggare och hur mötet med brukaren går till i samband med kundval inom äldreomsorgen. Kundval innebär att brukaren, efter att ha blivit beviljad hemtjänstinsatser, själv får välja sin utförare. Med införandet av lagen om valfrihetssystem (2008:962) och ett stimulansbidrag från den svenska regeringen blir det allt vanligare med kundvalssystem i Sverige. Biståndshandläggarna är ansvariga för att information om kundval ges till brukarna och förväntas samtidigt vara neutrala i förhållandet till utförarna. Vi intervjuade åtta biståndshandläggare i tre svenska kommuner vilket gav oss personliga beskrivningar av hur de tolkat sin roll som informatör. Deras beskrivningar kodades och tematiserades utifrån relevanta områden. En analys genomfördes med hjälp av institutionell organisationsteori. Resultaten visade att biståndshandläggarna upplevde sin roll vid kundval som komplex men att de ändå såg det som ett positivt arbetsinstrument i mötet med brukaren. Vi kunde även se att det inte fanns någon enhetlig tolkning av neutralitet hos biståndshandläggarna. Vi såg att tydliga riktlinjer hade underlättat för biståndshandläggarna då deras handlingsutrymme klargjorts, samtidigt som det skulle lämnas mindre plats för tolkning av begreppet neutralitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)