Att undervisa i musik på gymnasiesärskola : en kvalitativ studie om hur musiklärare på gymnasiesärskolor talar om sin planering av musikundervisning

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Författare: Nathalie Hansen; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Som musiklärarstudent har jag, inom lärarutbildningen, upplevt en brist på undervisning kring metoder och läromedel för elever med behov av stöd samt elever med funktionsvariationer. Utöver detta önskar jag arbeta inom särskola efter avklarad utbildning. Med denna anledning genomfördes föreliggande studie med avsikt att undersöka hur musiklärare talar om sin planering av undervisning för elever på gymnasiesärskola samt vilka kulturella verktyg och metoder de använder sig av i sin undervisning. Denna kvalitativa studie grundar sig i semistrukturerade intervjuer med tre musiklärare i Sverige som undervisar i ämnet musik på gymnasiesärskola. Intressant för studiens genomförande att veta är att ingen av musiklärarna har genomfört en speciallärarutbildning. Studiens resultat visar både likheter och skillnader i de tre musiklärarnas planering av undervisning. De tre musiklärarna har hittat sina egna arbetssätt, läromedel och kommunikationssätt för sina planeringar av musiklektioner inom gymnasiesärskolans skolform. Två av tre musiklärare använder sig av kommunikationsmedel och alternativa instrument. Då området för studien är ett begränsat forskningsfält utgörs diskussionen i relation till närliggande forskning som gränsar till musikundervisning på gymnasiesärskola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)