Ett möte som räknas

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola

Sammanfattning: Bakgrund: En akutmottagning är en komplex miljö där fokus ligger på att identifiera de mest akut sjuka patienterna och ge dem nödvändig vård och behandling. För personalen är systemet en självklarhet medan patienterna inte kan de oskrivna reglerna och oftast inte är insatta i olika triagesystem. För att patienten ska få en så bra upplevelse på akutmottagningen som möjligt, så krävs det att sjuksköterskan har en god kommunikationsförmåga och kan informera på en nivå som är begriplig för patienten. Syfte: Att belysa patientens upplevelse av mötet med sjuksköterskan på akutmottagningen. Metod: En litteraturstudie med kvalitativ metod baserad på vetenskapliga artiklar med fokus på patientupplevelser på akutmottagningen. En manifest innehållsanalys gjordes inspirerad av Graneheim och Lundman. Resultat: Studien resulterade i fyra övergripande kategorier, ”att uppleva tydlig- eller bristfällig information”, ”känsla av bekräftelse”, ”känsla av säkerhet” och ”känsla av att vara övergiven. Utöver dessa identifierades även 12 underkategorier. Slutsats: Patienternas upplevelse speglades till stor del av hur mycket information de fått och om den framstod som begripligt för dem. Sjuksköterskans kommunikation och förmåga att bekräfta patienten var det som mest verkade påverka hur mötet upplevdes.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)