Småföretags möte med covid-19 : En kvalitativ studie om förändring av strategi vid kris

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Titel: Småföretags möte med covid-19 - En kvalitativ studie om förändring av strategi vid kris Författare: Annie Johansson & Louise Åberg Handledare: Pia Nylinder Examinator: Petter Boye Institution: Ekonomprogrammet, Linnéuniversitetet i Kalmar. Introduktion: I början av våren 2020 spred sig viruset covid-19 över hela världen. Detta virus ha orsakat stora ekonomiska konsekvenser för bland annat företag i Sverige och de har svårigheter att klara sig ekonomiskt. Det finns emellertid bristande forskning om hur små företags tillämpning av strategi vid kris samt hur denna strategi förändras för att de ekonomiskt ska kunna gå runt. Speciellt vid en pandemi som covid-19 då det är första gången detta drabbar världen i modern tid. Det är ett unikt tillfälle att fånga upp små företagens agerande mitt i detta kaos. Syfte: Syftet med studien är att analysera om och hur småföretag i Sverige förändrar sin strategi till följd av covid-19 pandemin. För att kunna analysera detta kommer vi fokusera på hur företagen hanterar sin strategi när de är i kris i jämförelse med vilka strategier de hade innan krisen påverkade dem. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod där en växling mellan teori och empiri har nyttjats för att möjliggöra en justering av teorin för att matcha studiens riktning. En resebyrå, en camping samt en livsmedelsbutik har intervjuats genom semistrukturerade intervjuer, vilket vi baserar vår empiri på. Intervjuerna har skett med personer som är kunniga inom området på sitt företag. Slutsats: Studien har visat att samtliga tre företag genomgår strategiförändringar i samband med covid-19 för att ekonomiskt klara av krisen. Resultatet visar även att företagen arbetar mer med en strategi som process än strategi som plan p.g.a. av det ökade behovet av flexibilitet. Även andra faktorer som bland annat kundfokus och tekniskt innovativa idéer skapar möjligheter för företaget att utveckla sig även i kriser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)