“Vi håller aldrig på med realism...” : En kvalitativ undersökning om ljudets funktioner för en autentisk filmupplevelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

Författare: Henrik Larsson; [2017]

Nyckelord: Filmljud; Ljudeffekter; Realism; Synkronisering; Klang; Star Wars;

Sammanfattning: Uppsatsen ämnar att ge en djupare förståelse för ljud i film och dess funktioner för en autentisk och realistisk filmupplevelse. Ljudet är sällan något man som åskådare lägger aktivt fokus på under en film med undantaget att man tycker att något inte stämmer. Så vad är det som krävs för att man inte ska ifrågasätta ljudet? Kvalitativa intervjuer med två personer yrkesaktiva inom ljudläggning samt en forskare inom ämnet har utförts för att kunna redovisa ingående tankar och åsikter om vad de anser vara ljudets viktigaste funktioner i modern film. Synkro nise ring och klang är centrala begrepp i undersökningen . De är exempel på faktorer som kan påverka hur man uppfattar kopplingen mellan ljud och bild. Med hjälp av uppsatsens insamlade data samt dess teoriavsnitt har dessa faktorer vidare konkretiserats genom en kort analys av tre utvalda scener från filmen Star Wars (1977). Uppsatsens mest centrala resultat baserar sig i idéen om samverkan mellan ljud och bild. Bilden klassas som det mest centrala i en film och ljud finns till för att förstärka eller berätta saker som bilden inte kan. Vad gäller realism inom filmljud så existerar det nästan inte. Det vi uppfattar som realistiskt behöver inte ha något med faktisk realism att göra. Uppsatsens diskussionsavsnitt berör studiens styrkor, svagheter samt förslag till fortsatt forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)