Att utmana elevers kreativitet - En aktionsforskningsstudie av lärarens roll i dansimprovisationsundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Uppsatsen handlar om hur lärare kan utmana elevers kreativitet i dansimprovisationsundervisning. Den baseras på en aktionsforskningsstudie med en grupp vuxna personer där olika slags ramar för improvisationer, olika metoder för att ge instruktioner och lärarens eget deltagande i dansen undersöks. Frågeställningen har varit hur lärarens ageranden påverkar elevernas dans. Som lärare är det betydelsefullt att ha kunskap om hur ramar, instruktioner och eget deltagande påverkar elevers dans för att kunna pendla mellan olika arbetssätt i sin undervisning och förhålla sig till olika pedagogiska metoder. I teorikapitlet redogörs för dansimprovisation som undervisningsämne, vad ramar till improvisation innebär, instruktioners inverkan på elevers dans och vad det innebär att som lärare själv delta i dansen. Studiens material består av videofilmer, enkätsvar från deltagarna och dagboksanteckningar. Resultatet innefattar tre olika delar; ramar, instruktioner och lärarens deltagande i dansen. Vad beträffar ramar pekar resultatet på att de bör knyta an till elevernas tidigare erfarenheter och att antalet valmöjligheter inom ramen kan hämma eleverna om de blir för många. Instruktioner under tiden eleverna dansar kan vara en hjälp till utforskning i dansen men kan även störa eleverna negativt, medan instruktioner innan en improvisation kan ge ett lugn till improvisationen men samtidigt vara svårare för eleverna att ta sig an. Slutligen visar resultatet att läraren har svårare att iaktta hela gruppen och föra den framåt om hon själv är med och dansar, men kan samtidigt lättare känna av var eleverna befinner sig och bättre förstå deras upplevelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)