En studie om hur gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter i skolan kan påverka deras skolresultat

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Can Incegül; [2020]

Nyckelord: pedagogics; psychology;

Sammanfattning: Att gymnasieelever upplever en stor arbetsbelastning är något man ofta får höra. Vårt samhälle idag är ett informationssamhälle ständigt under förändring och i ett liv av förändring krävs det att individen lär sig att bemästra de olika mentala verktyg och strategier som hjälper oss att navigera i en ständigt föränderlig omgivning. Detta gör att hanterandet av information blir central. Elever förväntas också förvärva ämneskunskaper och förstå ämnenas relevans i deras framtida liv och karriärer. Ett av deras praktiska verktyg som de förväntas att lära sig att arbeta med är kunskapskraven som det råder en konsensus om att vara krångliga och opraktiska att använda. Det är kanske i allt detta inte vidare underligt att det rapporteras om stressade gymnasieelever. Denna studie undersöker hur 11 gymnasieelever själva menar att de upplever den stora mängd information som de måste lära sig att hantera och samtidigt lära sig mycket mer. Deras upplevelser tas reda på genom frågeenkäter och ett gruppsamtal då de får berätta om en, för dem, delvis stressande arbetsmiljö med många krav. Den hjälp som de upplever att de behöver finns inte alltid tillgänglig och det kan vara påverkande på deras motivation i skolan. Centralt för det som undersöks i studien är elevernas egna upplevelser. Som bakgrund till studien står teorier om fenomenologi och en vilja att förstå hur deras upplevelser kan vara påverkande under deras skolgång. Studien tar även hjälp av tidigare forskning kring skolelevers motivation och skolresultat för att göra jämförelser med de resultat som genereras här. I de efterföljande resultaten av enkäterna kan två klara upplevelser skönjas. Den första är att de deltagande gymnasieeleverna är i stor majoritet överens om att lärarna spelar en avgörande roll i deras motivation och skolresultat. Många av deras lärare ser de som engagerade och bra och en del upplever de som oengagerade och ovilliga till att hjälpa dem och förstå dem i det de upplever som svårt i skolan. Deras andra erfarenhet är att information, kunskapskrav och skolämnen är något de lär sig att hantera men en del av dem ser gärna att de får hjälp att bli bättre rustade i att klara av det som förväntas av dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)