Konsten att göra det obegripliga begripligt : en interventionsstudie om retorisk undervisning i populärvetenskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Retorik

Sammanfattning: Populärvetenskapens syfte är att göra det obegripliga begripligt. Den kan betraktas som en användarvänlig brygga mellan oss och vetenskapen för att förstå världen. Den är inte endast en nödvändighet för forskningens framtid utan agerar även som ett didaktiskt inlärningsredskap. Den påverkar vår omvärldsförståelse, våra livsbeslut och bör rimligtvis betraktas som ett viktigt fundament i samhällets demokratiska principer. Det har genom historien ansetts vara en av retorikens uppgifter att vidareföra de lärdes kunskap till vidare kretsar. Retoriken hjälper populärvetenskapen att göra kunskapen tydlig, relevant, levande och är en hjälpande hand i att välja språk konstruktivt. Populärvetenskapen kan ses som vetenskapens retorik: varför lär vi retoriker oss då inte om den? Vad för betydelse skulle ett retorikdidaktiskt perspektiv kunna ha för en konstruktiv produktion och konsumtion av populärvetenskap? Min tes i denna uppsats är att kommunikation och vetenskap skulle dra nytta av att sammanflätas på ett strukturellt retorisk utbildningsplan. Genom att se närmare på populärvetenskapen som genre, dess förutsättningar och möjligheter, och dess diskurs ur ett retoriskt perspektiv konstruerades ett undervisningsmaterial som genom en interventionsstudie presenterades för grundkursen i retorik. Studenterna populariserade därefter på egen hand en vetenskaplig artikel som analyserades för att finna värden som hjälpte i att belysa sambandet mellan retorik och populärvetenskap. Slutsatsen löd att retoriken har betydande egenskaper för populärvetenskapen och vice versa och att det förslagsvis vore lämpligt att införa populärvetenskaplig undervisning inom retoriken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)