Kunderna med arabisk bakgrund och deras attityd till generiskt utbyte på apotek : En enkätundersökning

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

Författare: Ban Muthanna; [2020]

Nyckelord: Patientsäkerhet; språkkunskaper.;

Sammanfattning: Bakgrund: Generikareformen genomfördes i Sverige år 2002. Den ledde till ekonomiska besparingar för både samhället och allmänheten, på cirka 8 miljarder kronor per år. Enligt reformen och den svenska lagen (2002:160) är apoteken skyldiga att erbjuda generiskt utbyte d.v.s. byta ut originalläkemedel till billigare men likvärdigt generiskt läkemedel som omfattas av läkemedelsförmånen. Både originalläkemedel och generika ska vara godkända som läkemedel, ha samma beredningsform och vara bioekvivalenta. De kan dock ha olika produktnamn, hjälpämnen, bipacksedel, utseende och har en annan leverantör. Studier visar att generiskt utbyte kan bidra till oro och leda en till negativ inställning hos kunder. För att minska risker med dubbelmedicinering, dålig följsamhet och biverkningar är det viktigt med anpassad information från farmaceuten angående generiskt utbyte. Den här studien lyfter fram kunder av arabiskt ursprung, en målgrupp som tidigare inte har studerats, för att undersöka deras åsikter och attityder om generiskt utbyte. Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur kunderna med arabisk bakgrund i Sverige upplever generiskt utbyte på apotek. Målet var att identifiera vilka eventuella problem som kan förekomma och att kartlägga vilka faktorer som påverkar deras syn på̊ generiskt utbyte.  Metod: En enkätstudie som utfördes på två olika orter i Sverige under perioden 4–17 november 2019. Inklusionskriterier: Personer över 18 års ålder med arabisk bakgrund som hade förskrivna läkemedel vilka ingår i generiskt utbytbara grupper.  Resultat: Av de 63 deltagarna som svarade på enkäten uppgav 89% att de accepterade att byta ut sina mediciner mot generiskt alternativ. Majoriteten av dem som accepterade utbytet uppgav att det fanns en arabisktalande farmaceut eller tolk på plats som förklarade innebörden av utbytet. Ingen deltagare fick information angående generiskt utbyte från läkaren, däremot uppgav hälften (49%) av deltagarna att de fick informationen från farmaceuten. Cirka hälften (49%) av deltagarna ansåg att de fick mycket bra information från farmaceuten medan 40% av deltagarna ansåg att de fått varken bra eller dålig information. Två personer (11%) nekade till generiskt utbyte på grund av en annorlunda förpackning, skillnad i effekt eller kommunikationssvårigheter. Ingen deltagare visste att det fanns en gratis broschyr på arabiska angående genetiskt utbyte. Majoriteten (99%) ville gärna få en broschyr. I resultatet framkom det att 89% av deltagarna var nöjda med den totala upplevelsen kring generiskt utbyte.  Slutsats: Studien visar att majoriteten (89%) var nöjda med generiskt utbyte. Det var på apotek som de flesta deltagarna fick information om generiskt utbyte och de accepterade utbytet efter de fick informationen på arabiska. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)