Lekens lustfyllda lärande - en studie om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte:Vår undersökning handlade om lekens betydelse imatematikundervisning ur lärarperspektiv.Syftet med denna undersökning var att undersöka lekensbetydelse i barns lärande och utveckling. Vi ville undersöka omleken kunde tillämpas i undervisningen, och speciellt om lekenhade en plats i matematikundervisningen.Metod:Metoden som vi använde för att hämta information var denkvalitativa intervjun. Vi hade fem yrkesverksamma lärare förårskurs 1 till 6. Lärarnas arbetsplatser var utspridda på tre olikaskolor och en av dem var en Montessori-skola.Resultat: Vår undersökning visade att lärarna använder leken imatematikundervisning först och främst för att väcka barnensintresse. För det andra, med leken kan man knytavardagssituationen till matematik. Lärarnas inställning till lekenvar positiv och de tyckte att leken passade bäst att använda förbarn i grundskola tidigaredelen.Betydelse för läraryrket: Resultatet från denna undersökning hoppas vi kan komma tillnytta för vårt kommande yrke, läraryrket. Vi ansåg attkunskapen om leken var grundläggande för barns lärande och

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)