Från outsidership till insidership i ett nätverk : En fallstudie av företaget Low Vision Internationals internationaliseringsprocess

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien är att få en djupare förståelse för nätverkets betydelse i en internationaliseringsprocess. Detta görs genom att undersöka ett tillverkande företag med specialanpassade produkter och begränsad målgrupp. Genom att undersöka företagets affärsrelationer har vi kunnat identifiera hur företaget lyckats överkomma outsidership och etablera en nätverksposition på en ny marknad. Undersökningen gjordes med hjälp av intervjuer med personer som har varit direkt involverade i företagets expansion till Tyskland. Den viktigaste upptäckten för denna studie är att de 4 faserna för att överkomma outsidership är dynamiska. Detta innebär att företag kan befinna sig i en fas för att sedan komma tillbaka till en tidigare fas. Studien visar också att kombinationen av alla typer av relationer, såsom en mellanhand, informella och formella relationer, har varit nödvändiga för att överkomma psykiskt avstånd på den nya marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)