Då började några killar dansa framme vid tavlan : Om att motverka traditionella könsmönster i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Detta examensarbete har studerat hur lärare inom fritidshem arbetar för att utmana och få med sig pojkar att delta i aktiviteter som anses vara flickkodade. Frågeställningarna handlar om hur personalen upplever att pojkarna gör sina val och vad som påverkar valen, hur deras planering och arbetssätt ser ut för att bryta rådande könsnormer vad gäller pojkars aktivitetsval samt hur fritidslärare ser på dem möjligheter och utmaningar som finns i arbetet. Kvalitativa intervjuer har använts som metod. Resultatet överensstämmer med aktuell referenslitteratur om att barn könsklassificeras i låg ålder, vilket gör det svårare i arbetet att bryta dessa normer. Det är tydligt att personalen är medveten om situationen och att det krävs en kontinuitet i arbetet för att komma framåt. De ser dock inte arbetet som en orimlig belastning. Det kommer att krävas ett aktivt och långsiktigt arbete för att kunna förändra de könsmönster som, inte bara finns inom skolväsendet, utan också i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)