Relationsarbete Är arbetet med relationer i fritidshem hotat?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Vårt syfte med studien har varit att undersöka om de förändringar som skett över tid i fritidshemmet påverkar arbetet med relationer och om detta utgör ett hinder i det arbetet. Vi använde oss av kvalitativa metoder och semistrukturerade intervjuer med sju lärare i fritidshem och nio elever. Intervjuerna genomfördes på två olika skolor. En skola i storstadsmiljö och en på landsort. Empirin har analyserats utifrån en tematisk modell med ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. I studien med lärare identifierade vi tre teman: gruppstorlek, miljö och ledningens ansvar. I resultatet kunde vi utläsa att dessa tre olika teman påverkar förutsättningarna för lärare och elever i verksamheten. Vårt resultat av elevintervjuerna synliggör tre teman: kompisar, lekmiljö och relation till vuxen. Eftersom det finns begränsad forskning utifrån barns perspektiv har vi utgått från detta för att ge barnen en röst. I analysdelen har vi använt oss av barnperspektivet för att kunna tolka resultatet, utifrån barnens bästa. Studien visar att eleverna har fungerande kamratrelationer, att de vuxna är snälla och hjälpsamma och att utomhusmiljön är tillfredsställande och stimulerar till olika lekar. Våra slutsatser är att eleverna känner sig nöjda utifrån de frågeställningarna som finns representerade i empirin. Lärarna som vi intervjuat, anser att förutsättningarna på fritidshemmet måste förbättras för att inte bli ett hinder i relationsarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)