Visuell identitet åt Café Forsnäs – ett arbetsintegrerande socialt företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: Föreliggande rapport har genomförts i samarbete med uppdragsgivaren Café Forsnäs. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur den visuella identiteten för Café Forsnäs arbetsintegrerande sociala företag (ASF) bör se ut för att förmedla deras värdeord och vision, medmänsklighet. Studien inledes med en semistrukturerad intervju med Café Forsnäs för att få djupare inblick i företagets värdeord och vision. En visuell observation utfördes med syftet att få överblick hur andra ASF:s väljer att profilera sig. En semistrukturerad intervju utfördes med ett redan etablerat företag med sociala mål med syftet att ta reda på hur andra sociala företag ser på sin visuella identitet. Ytterligare en semistrukturerad intervju genomfördes med arbetstagande i ett företag med sociala mål. Syftet var att ta reda på om det visuella uttrycket hos ett företag var en avgörande faktor vid sökandet av praktik- eller arbetsplats. En enkätundersökning genomfördes med syftet att undersöka hur Café Forsnäs vision bäst skulle förmedlas: Ett medmänskligt, ekologiskt café på landet. Baserat på enkätundersökningen påbörjades designarbetet i nära samarbete med uppdragsgivaren. Från undersökningen har det framgått att företag med sociala mål oftast inte prioriterar sin visuella identitet. Det framkom också att det är av stor vikt för ett ASF att framstå som strukturerad och seriös gentemot myndigheter och samarbetspartners. Forskning visar att en tydlig visuell identitet bidrar till ett seriöst intryck och slutsatsen som kan dras är att ett ASF därför bör ha en visuell identitet som tydligt kommunicerar företagets vision. Den visuella identiteten skapades utifrån känslan som framkom av enkätundersökningen och utifrån diskussioner med uppdragsgivaren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)