Att implementera förändring : En fallstudie om mellanchefens roll i en organisationsförändring

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi; Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning:

I den här uppsatsen undersöks mellanchefens roll under en organisationsförändring. Inom organisationsförändringsforskningen har omfattande forskning genomförts om företagsledningen och den anställdas upplevelse av ett förändringsarbete medan den roll som mellancheferna spelar inte fått lika stor uppmärksamhet. Forskare menar att mellanchefen fungerar som en viktig länk mellan företags operationella och strategiska nivå och därmed påverkar utfallet av ett förändringsarbete. Forskning har också visat att mellanchefens roll i en organisationsförändring är särskilt komplex då de ska svara på förväntningar både ovan- och underifrån. Av den anledningen har syftet med denna studie varit att undersöka hur mellanchefer uppfattar sin roll vid en planerad organisationsförändring. Genom att fokusera på mellanchefers upplevelse av en organisationsförändring på ett svenskt företag är förhoppningen också att bidra till forskningen om mellanchefers arbete och betydelse i ett förändringsarbete. Den problemformulering som studien avser besvara lyder: Hur uppfattar mellanchefen sin roll i implementeringsfasen av en organisationsförändring och hur hanteras de ansvarsområden som rollen innefattar

Undersökningen genomfördes som en fallstudie på Grafit Sverige AB. Den organisationsförändring som fallföretaget genomgår är ett resultat av företagsledningens beslut att sälja företaget till konkurrenterna MacSupport. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med samtliga fem butikschefer på företaget. Intervjuguiden baserades på teorier som valts ut för att kunna besvara studiens syfte. En analytisk induktion av det insamlade materialet genomfördes och bidrog till studiens abduktiva karaktär där både deduktiva och induktiva inslag förekommer. Denna kvalitativa studie genomfördes med en konstruktionistisk verklighetssyn där ett hermeneutiskt förhållningssätt till kunskap var utgångspunkten. Urvalet av fallföretag och intervjupersoner gjordes genom ett så kallat bekvämlighetsurval med avsikt att hitta personer som skulle kunna bidra till att besvara arbetets problemformulering och syfte.

Studiens resultat visar att mellancheferna under implementeringen av organisations- förändringen, i enighet med det som tidigare forskning visat, har fyra roller. Dessa roller handlar om att de genomgår personlig förändring, hjälper de anställda genom förändring, implementerar nödvändiga förändringar på sitt ansvarsområde och samtidigt håller verksamheten i rullning. Dessutom identifierades en femte roll som handlar om att de också är med och utformar arbetssättet i den nya organisationen som bildas i och med sammanslagningen. Resultatet i denna studie innehåller ett vetenskapligt bidrag i form av en återgivning av hur mellanchefer med stor möjlighet att påverka sin arbetsroll arbetar med de olika rollerna i en organisationsförändring. Identifieringen av att mellanchefer i ett decentraliserat företag under implementeringen av en planerad förändring värderar kommunikationen med andra mellanchefer högre än den med ledningen innebär också att studien har ett praktiskt bidrag. Denna information kan företagsledningen utnyttja vid planeringen av framtida förändringsinitiativ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)