"Jag tycker man ska tjata om en sak. Jag lär mig bäst om jag hör saker." Ett undervisningsförsök med jämförelse av olika arbetsmetoder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Uppsatsen handlar om ett undervisningsförsök där en klass i årskurs sex har blivit indelad i två grupper. Vi bedriver under tre lektioner, i varje grupp, två olika typer av undervisning, där grupp 1 får undervisning genom att lyssna, läsa, skriva och rita och grupp 2 får undervisning genom att sjunga, göra rörelser, dramatisera och arbeta med lera. Undervisningen följs sedan upp med två kunskapstest med två veckors mellanrum för att mäta barnens kunskaper i båda grupperna. Vårt syfte med uppsatsen är att diskutera olika arbetsmetoder i skolan. Frågeställningarna vi kommer att svara på är vilka erfarenheter som gynnar barnens skapande och fantasi, om barnens lärande påverkas av sång, hur barnens lärande påverkas av att få arbeta med kropp och händer och hur barnens minne påverkas av lekfullt lärande. Den första frågan svarar vi på genom att låta barnen skriva en serie respektive en saga. Vi har utgått bland annat från Bjökvold (1991) och Vygotskij (1995) då de båda tar upp lekens betydelse för barns lärande. Vi går också in på Gustavsson (2007) som tar upp liknande företeelser som Björkvold då de båda nämner att vi kan vänja oss vid ett arbetssätt som egentligen inte är det optimala för vårt lärande. Genom vårt undervisningsförsök har vi kommit fram till att motivering och varierad upprepning är nyckeln till ett framgångsrikt lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)