Det etablerade modeföretagets användning av Instagram - att skapa tilltalande innehåll

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Rebecca Lundgren; Fanny Sundin; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Innehållsmarknadsföring är ett begrepp som syftar på en strategi för att anpassa innehållet till målgruppens intresseområde, där målet är att skapa förtroende och driva försäljningen framåt. Enligt Clark på sociala mediekonsult förvaltningen lades det upp 94 miljoner bilder och videos dagligen på Instagram år 2018. Utöver detta finns över 25 miljoner företagskonton registrerade på kanalen. Mängderna av alla olika konton samt alla bilderna som läggs upp gör det svårare för företagen att uppmärksammas genom bruset av innehåll och nå sin eftersträvade målgrupp. Cassels är ett familjeföretag som är återförsäljare av kläder från olika varumärken och säljer även egna märken. Syftet med studien är att undersöka hur en strategi kan tas fram för skapandet av innehåll för publicering på Instagram till Cassels butik i Norrköping och deras eftersträvade målgrupp. För att besvara syftet har en designprocess utvecklats baserat på en enkätundersökning med målgruppen och semistrukturerade intervjuer genomförts. Designen har utvärderats genom intervjuer med respondenter från Cassels eftersträvade målgrupp. Studien visar att en strategi för publicering av innehåll på Instagram bör planeras med tanke vad det bör innehålla och vilken tidpunkt det bör publiceras, samt bidra till enhetlig och sammanhängande tonalitet i flödet. Innehållet som skapas bör vara inspirerande, fotograferat med engagemang, och bra kvalité som exempelvis bra ljus och skärpa. Bildtexterna bör vara personliga, informativa och anspela på en känsla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)