Vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som  bedrivs i lågstadiet?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen “vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som bedrivs i lågstadiet?”. Vilken roll har skolan i detta? Denna frågeställning ska besvaras genom att undersöka den befintliga forskningen som finns inom detta område. För att hitta relevant forskning till vår frågeställning har vi använt oss av ämnesrelaterade sökord. För att få så stor överblick som möjligt har vi använt oss av flera databaser att söka i. I vår informationssökning har vi bland annat funnit rapporter, artiklar och avhandlingar som behandlar detta ämne. Kunskapsöversikten har visat att redan i låg ålder i skolan är läroböcker i ämnet historia centrala i undervisningen. Dessa läroböcker i historia tenderar att visa en mansdominerad syn på historia. Läroböckerna framställer även män och kvinnor på olika sätt, som missgynnar kvinnor. Kvinnor får nämligen framstå som offer, svaga och handlingsförlamade i många av de läroböcker som används i historieundervisningen. Medan männen framställs som modiga, beskyddare och handlingskraftiga. Kvinnorna får knappt vara med överhuvudtaget i läroböckerna i historieämnet, och när de väl får det så är det ofta i form av adderad kvinnohistoria.  Även mönster kring pojkar och flickors skilda historieintresse har uppmärksammats. Samt hur undervisningen har ett fokus på pojkarnas historieintresse och hur flickornas historieintresse inte får ta plats. Pojkar och flickors historiemedvetande och hur det skiljer sig är också någonting som vi har fått upp ögonen för under denna kunskapsöversikt, pojkar och flickor har nämligen inte endast skilda intresse utan även olika historiemedvetanden. Vi undersöker även vilken roll skolan har i detta då det är i skolan som dessa läroböcker i historia främst används. Vi har också undersökt vad styrdokumenten som de som är verksamma inom skolan utgår från säger om hur undervisningen ska behandla ämnet historia.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)