Felhantering vid informationsutbyte mellan IT-system

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

Författare: Drilon Blakaj; Jonas Viklund; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Problemet med hantering av fel vid informationsutbyte mellan system hos stora företag med komplex IT-arkitektur är bakgrunden till varför denna rapport har skrivits. Det primära företaget i denna studie har varit Sandvik AB. Typiska fel som kan uppstå i sådana sammanhang är så kallade logiska fel. Definitionen av ett logiskt fel är ett fel som påverkar processens funktionalitet vid utbyte av information mellan två eller flera system. Exempel på sådana fel är att ett visst system behöver en viss speciell information eller har vissa regler uppsatta för att kunna ta emot information från ett annat system. När det hänvisas till tekniska fel, så avses fel som kan uppstå i den tekniska infrastukturen. Problemet med logiska fel finner man mest i distribuerade system och i SOA-arkitektur där det finns en anledning till detta på grund av dess uppbyggnad och lösa kopplingar mellan system. Det som berörs är asynkrona flöden där data mottags av system utan bekräftelse till det sändande systemet. Metoden för examensarbetet har utgått från en fallstudie då vi har haft i syfte att hitta en lösning till vårt problem som har identifierats. För att förstå det grundläggande problemet har vi även använt oss av en beskrivande och utforskande delstudie där vi har tagit reda på och beskrivit bakgrunden till problemet och på djupet gått in på problemområdet för att se vilka möjliga lösningar som finns. Då det har varit svårt att hitta information och att detta problem ses som ganska nytt har vi sällan tagit del av böcker eftersom det inte har funnits något om detta problem i litteraturform. Rapporten har resulterat till förslag på tekniker och lösningar, små steg och kombinationer av lösningar som leder till förbättringar och eliminering av många fel. Felhantering vid informationsbyte ses som något tekniskt men mycket handlar om organisatorisk funktion där både verksamhetsfolk och tekniskt folk är lika mycket inblandade. Detta har konstaterats bland annat genom intervjuer med anställda på Sandvik och egen forskning kring ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)