I leken ute uppstår ett lärande med hela kroppen – En intervjustudie om utomhuspedagogik med fokus på matematik
Sammanfattning: SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka och få en djupare förståelse för hur verksamma pedagogerlägger upp sin planering gällande utomhusvistelsen. Vidare vill vi veta hur pedagoger användermatematiken i utomhusvistelsen så att den blir meningsfull för barnets lärande. Dessutom undersökervi pedagogers tankar kring ämnet utomhuspedagogik och hur de arbetar för att uppnå strävande måleni styrdokumenten vid utomhusvistelsen. Våra frågeställningar handlar om vad pedagogerna ser förmöjligheter för lek och lärande i utomhusverksamheten, hur de resonerar kring sitt arbetsätt i relationtill de styrdokument som redogör för utomhuspedagogik och matematik samt om de tyckerutomhuspedagogiken är en viktig del i den pedagogiska verksamheten.Vi har gjort en kvalitativ studie i form av djupgående samtalsintervjuer med fem pedagoger på fyraolika förskolor i Västra Götaland. Samtalsintervjuerna ägde rum enskilt på pedagogernasarbetsplatser. Intervjupersonerna arbetar på förskolor som arbetar aktivt med utomhuspedagogik.Resultatet visar att pedagogerna har likartad uppfattning kring utomhuspedagogik och matematikutomhus. Det framkom i intervjuerna att pedagogerna har en förståelse om hur utomhuspedagogikensamt matematiken utomhus blir meningsfullt för barns lärande. Samtliga pedagoger arbetarkontinuerligt med att vistas ute med barngruppen och de gav många exempel på vad deras planeringgrundar sig på i relation till styrdokumenten. Pedagogerna anser främst att utomhuspedagogikengynnar barns lärande genom att de får lära i autentiska situationer med hela kroppen. Pedagogernamenar vidare att utomhuspedagogiken inte är någon metod utan syftet är att kompletterainomhusverksamheten och att den skall ses som ett komplement till läroplanen för förskolanssträvandemål. Vår slutsats är att utomhuspedagogiken har en positiv påverkan, att låta barn få förståmed hela kroppen i autentiska situationer kan bidra till ett livslångt lärande.1
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)