Interaktion i onlinespel - en studie i datorspelares kommunikation
Sammanfattning: I och med teknisk utveckling har nya forskningsfält uppkommit som sociologer måste undersöka för att förstå samhället och nutida kultur. Genom internet kan individer interagera med varandra i realtid oavsett var de befinner sig. Det tidsfördriv som denna uppsats ämnar att undersöka är datorspelandet. Det sätt som spelarna använder sig av för att visa sitt missnöje är via text, vilket denna uppsats analyserar. Syftet med undersökningen är att belysa hur interaktionen i onlinespel ter sig, vilket görs genom att kategorisera kommunikationen i teman. Metoden som används är netnografi, det vill säga deltagande observation via internet. Erving Goffmans frame analysis samt dramaturgiska perspektiv används som analytiskt verktyg tillsammans med Elias och Scotsons begrepp gruppskam och gruppkarisma. Interaktionen kategoriserades i teman, som belyses med citat tagna från den loggfil som skapas under matcherna. Undersökningen resulterade i åtta teman som återkom i matcherna, som sedan analyserades utifrån teorierna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)