Det interorganisatoriska lärandet i coopetition mellan banker och fintechbolag : Hur lärandet går till i en relation som genomsyras av både samarbete och konkurrens.

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Introduktion Digitaliseringen har lett till att flera nya aktörer trätt in på finansmarknaden och kundbehov har ändrats. Bankerna har därför behövt genomgå förändringar för att klara sig på marknaden. Detta har de gjort genom att bland annat ha ingått samarbeten med fintechbolag. Aktörerna skiljer sig markant från varandra vilket gör att de har mycket att lära från varandra. Denna studie handlar om det ömsesidiga lärandet i ett samarbete mellan fintechbolag och banker i Sverige. I studier framgår att 7 av 10 banker ser fintechbolag som det största hotet i branschen medan 8 av 10 banker ser fintechbolag som samarbetspartners vilket visar på att en relation som bildas mellan dessa aktörer kallas för coopetition. Cooperation och competition. Syfte Denna studie ämnar bidra med förståelse för det interorganisatoriska lärandet i en coopetitionrelation mellan banker och fintechbolag genom att kartlägga hur aktörers absorberande inlärningskapacitet leder till lärande. Frågeställningarna i studien är: Vilka yttre villkor påverkar den absorberade inlärningskapaciteten hos fintechbolag respektive banker? Hur påverkar nivån på coopetition samt graden av beroende mellan banker och fintechbolag sambandet mellan absorberande inlärningskapacitet och det interorganisatoriska lärandet? Hur ser det interorganisatoriska lärandet ut mellan banker och fintechbolag vid coopetition? Vad lär sig de olika aktörerna från dessa typer av samarbeten? Metod Denna studie är en komparativ flerfallstudie genomförd med hjälp av en kvalitativ metod. Vidare har studien ett fenomenologiskt perspektiv med en abduktiv ansats. Det empiriska materialet har samlats in via åtta semistrukturerade intervjuer med tre respondenter från storbanker och fem respondenter från fintechbolag i Sverige. Slutsats I studien har det framkommit att fintechbolagens yttre villkor är att de är unga och små bolag med begränsade tidigare erfarenheter och att bankernas yttre villkor är att de är stora och gamla företag med tidigare erfarenheter av samarbeten med fintechbolag. I studien framkommer det även att både banker och fintechbolag ser relationen som de har med respektive part som samarbetsdominerad. Från empirin har vi kunnat urskilja att det finns ett visst asymmetriskt beroende mellan banker och fintechbolag i deras samarbeten då bankerna har mer att säga till om. Ytterligare en slutsats är att lärandet mellan banker och fintechbolag går till så att de delar och skapar kunskap tillsammans genom kontinuerliga möten och workshops med målet att gemensamt uppnå innovation. Informell informationsdelning är även det något som sker konstant mellan företagen som leder till lärande åt båda håll. I nuvarande samarbeten lär sig fintechbolag hur det faktiskt är att verka som stora bolag genom lärdomar kring rutiner, avtalsprocesser och hantering av kundrelationer. I studien framkommer att bankerna lär sig från fintechbolagen hur de som organisation ska arbeta för att bli mer agila och digitala i sin verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)