Läxstöd, skillnader och samband : En studie om läxstöd och hur detta samvarierar med socioekonomisk bakgrund, språk samt kön

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med studien Läxstöd, skillnader och samband - en studie om läxstöd och hur detta samvarierar med socioekonomisk bakgrund, språk samt kön var att undersöka hur vårdnadshavares utbildningsnivå, språk samt kön eventuellt samspelar med läxstödet de ger sina barn när de går i årskurs 1-3. Studien bygger på enkäter av både kvantitativ och kvalitativ form. Studien utfördes i Mellansverige med hjälp vårdnadshavare från två grundskolor med olika socioekonomisk bakgrund.  Sammanfattningsvis har resultatet kunnat påvisa att majoriteten av vårdnadshavarna ger sina barn läxstöd oavsett utbildning, kön samt språk. Dock kunde studien urskilja ett samband där män med en högre utbildning tenderar att ge ett mindre läxstöd än män med en lägre utbildning. Ur respondentgruppen med kvinnor kunde däremot inget samband mellan läxstöd och utbildning urskiljas. I gruppen med respondenter vars modersmål är annat än svenska, fanns ett samband där språkliga hinder kunde försvåra läxstödet i hemmet. Studien kunde även urskilja att läxstödet varierade mellan barnets kön, där pojkar fick ett högre läxstöd än flickor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)