Multiplikationstabellen : En jämförelse mellan strategi- och repetitionsbaserad undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Undervisning om multiplikationstabellen består främst av lärande genom repetition eller strategi. Syftet med litteraturstudien är att utifrån forskning undersöka och jämföra inlärning av multiplikationstabellen genom strategi- och repetitionsbaserad undervisning. Studien avgränsas till elever i årskurs 1 till 6. Materialet samlades in genom en iterativ sökning på åtta databaser för vetenskapliga publikationer. Det insamlade materialet bestod av sjutton vetenskapliga publikationer. Resultatet visade att både lärande genom repetition och lärande genom strategi möjliggör för elever att automatisera multiplikationstabellen. Resultatet visade också att lärande genom strategi gör att elever kan använda sina kunskaper i nya matematiska sammanhang. En nackdel med lärande genom repetition är att det är svårt att lära sig multiplikationstabellen utan att använda mönster och samband. Strategi- och repetitionsbaserad undervisning leder till olika felsvar. Felsvaren förklaras bland annat med att eleven övat för lite eller att de har en bristande taluppfattning. Forskningen presenterar en stadieteori som beskriver lärandet av multiplikationstabellen och två olika teorier som beskriver hur multiplikationskombinationer memoreras. Kombinationerna memoreras som enskilda enheter eller som system av sammankopplade erfarenheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)