En inkluderande skola : Lärares syn och arbetssätt för att inkludera elever i behov av särskilt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka tio lågstadielärares syn på, samt arbetssätt med elever som är i behov av särskilt stöd och hur elever inkluderas i skolan. Studien grundades på kvalitativa intervjustudier med tio verksamma lärare i årskurserna F- 3. Resultatet från informanterna kopplades till det relationella perspektivet och tidigare forskning kring inkludering, specialpedagogik och elever i behov av särskilt stöd. Av resultaten framgick det bland annat att lärarna var eniga om att inkluderingsbegreppet var svårtolkat, men hade trots detta samma uppfattning av dess innebörd. Lärarnas syn för en inkluderande skola var att tillgodose alla elevers olika behov och förutsättningar, där undervisningen skulle vara anpassad till varje enskild elev. Det framgick även att särskilt stöd skulle sättas in när eleven inte uppnår kunskapskraven från den ordinarie undervisningen. Lärarnas arbetssätt för att anpassa undervisningen för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd var att använda sig av en differentierad undervisning. Lärarna använde sig även av olika verktyg för att anpassa undervisningen för dessa elever, genom att låta eleverna få en individuell avskärmad arbetsplats, tillgång till bildstöd, Ipad, hörselkåpor och/eller stressbollar. Ett annat arbetssätt som framgick av resultatet som gynnar inkludering, var att arbeta med kamratlärande i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)