Validering, värdering av reell kunskap. En studie om validering inom vuxenutbildning på omvårdnadsprogrammet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Marie-louise Thor; [2012-02-16]

Nyckelord: validering på omvårdnadsprogrammet;

Sammanfattning: Syftet med studien var att fördjupa mina kunskaper om validering på omvårdnadsprogrammet inom några vuxenutbildningsorganisationer. Validering som begrepp har funnits ett tag i landet, men har nu blivit mer aktuellt sedan vuxenutbildningar runt om i Sverige har börjat använda det som ett kursutbud till det ordinarie omvårdnadsprogrammet. Validering består av olika processer som information, självskattning, bedömning för att senare mynna ut i studier på det ordinarie omvårdnadsprogrammet, individuella studier eller flexibla studier. Den 1 juli 2011 infördes en ny gymnasiereform Gy 2011 (Skolverket). För vuxenutbildningen kommer en ny utbildningsreform, VUX 2012, att gälla från och med 1 juli 2012 och i den kommer validering att ingå som en rättighet för vuxenstuderande och skyldighet för vuxenutbildare. Politiker, arbetsgivare och samhället i stort efterfrågar det då det är ett underlättande för individer med erfarenhet inom vård och omsorg att snabbare få en utbildning inom området, och en ekonomisk samhällsvinst då individer inte behöver vara borta under lång tid för att få en utbildning. Det är ett sätt att få en formell utbildning utifrån reella kunskaper och erfarenheter inom området vård och omsorg. Resultatet bygger på fem frågeställningar: vilka motiv finns för validering inom de olika organisationerna, vilka utbildningar har lärarna fått för att kunna arbeta med validering, hur definieras validering i litteraturen och bland respondenterna, hur genomför respondenterna validering samt vilka uppfattningar finns om validering i framtiden. Kvalitativa intervjuer har genomförts med 14 respondenter i Västra Götalandsregionen och svaren från intervjuerna har sedan sammanfattats i resultatet. Resultatet visar att lärarna inte kunde mycket om validering när det kom till deras skola, och att det varit svårt att få information och kunskap om validering. Lärarna har själva tagit reda på fakta om validering genom skolverket, andra skolor och kollegor som arbetat med det, genom GR samt genom litteratur. Man arbetar mot skolverkets mål i de olika kurserna och lärarna har själva tagit fram egna metoder. Alla lärarna tror att validering har kommit för att stanna på omvårdnadsprogrammet samt att samhället och studenter kan tjäna på det. Från reell kunskap till formell kunskap med en utbildning som målsättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)