Utveckling av underhållsprogram för Piper PA-31 Navajo

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Frédéric Holmström; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna rapport är resultatet av det examensarbete som utförts vid European Flight ServiceAB i Säve, Göteborg vilket behandlar arbetet med framtagning av ett underhållsprogram tillflygplanet Piper PA-31 Navajo, SE-GVZ.Syftet med examensarbetet har varit att skriva ett komplett underhållsprogram till enPiper PA-31 för European Flight Service. Flygplanet har därtill inte nyttjats sedan 2009 blandannat på grund utav att dåvarande underhållsprogram inte reviderats. European Flight Servicehar ambitionen att återta SE-GVZ i bruk vilket den tekniska organisationen ansvarar för.Rapporten beskriver i stora drag grunderna för ett underhållsprogram, tillvägagångssättet ochdet resultat som framkom utav arbetet.En operatör skall säkerställa att flygplanet underhålls i enlighet med operatörens programför flygplansunderhåll och skall i detalj beskriva allt underhåll som krävs inklusiveunderhållsintervaller. Ett underhållsprogram är ett myndighetskrav vilket kräver attoperatören har ett giltigt program för respektive flygplan. Programmet skall, för att bligodkänt av den lokala myndigheten, baseras på ett antal dokument och innehålla krav ochrekommendationer från framförallt myndighet och tillverkare. Med dessa ord ges en relativtgod överblick om ett underhållsprograms innehåll och syfte.Under arbetets gång har den största utmaning bestått utav att tolka regler och krav ochhuruvida dessa skall implementeras i underhållsprogrammet. En stor del av tiden har fördelatstill att begripa regelverk, i synnerhet Part M.Resultatet av examensarbetet presenteras i form av ett dokument, vilket motsvararunderhållsprogrammet. Innehållet består utav information som möjliggör nödvändigtunderhåll, som tidigare nämnts baserat på krav och regler samt direktiv från den tekniskachefen. European Flight Service har som mål att implementera programmet snarast iverksamheten, dock skall det först granskas och godkännas av transportstyrelsen innan detkan tas i bruk. Om transportstyrelsen finner brister i programmet skall dessa korrigeras innanprogrammet kan börja användas. Några resultat från transportstyrelsen kommer inte attpresenteras då det inte ingår i examensarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)