Hur viktigt är det med preventivmedel egentligen? - En enkätundersökning om elevers åsikter om innehållet i sex- och samlevnadsundervisningen
Sammanfattning: Detta examensarbete ämnar undersöka hur väl gymnasieelevers åsikter om sex- ochsamlevnadsundervisningen stämmer med gymnasie- och grundskolans kursplaner. Dessutomundersöks hur viktigt eleverna tycker att vissa områden är att ta upp i sex- ochsamlevnadsundervisningen samt vilka områden de tycker ha tagits upp mest i sex- ochsamlevnadsundervisningen. Syfte med examensarbetet är att, utifrån undersökningen, kunnaintegrera resultaten i undervisningen.Studien är en kvantitativ enkätundersökning genomförd på ett samhällsprogram på engymnasieskola i en kranskommun till Göteborg. Totalt svarade 75 elever i årskurs 1, årskurs och årskurs 3 på enkäten.Resultaten visar att de flesta elever tycker att de flesta områden som togs upp i enkäten varåtminstone ganska viktiga att ta upp i sex- och samlevnadsundervisningen. De områden someleverna tyckte var viktigast var abort, preventivmedel, kondomanvändning, risker med att hasex, könssjukdomar, HIV/AIDS och våldtäkt/sexuella övergrepp. De områden som elevernatyckte var minst viktiga att ta upp i sex- och samlevnadsundervisningen var olikabenämningar på könsorgan, manlig omskärelse, hur ett förhållande fungerar, kvinnligkönsstympning, transpersoner och pornografi. Områden som eleverna tyckte tog stor plats isex- och samlevnadsundervisningen var bland annat befruktning, puberteten, graviditet,könssjukdomar, preventivmedel, kondomanvändning och risker med sex. Generellt vill jagpåstå att elevernas åsikter stämmer bra överrens med styrdokumenten när det gäller sex- ochsamlevnadsundervisningen. Det går att hitta stöd för många av de områden som elevernatycker är viktiga i kursplanerna.1
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)