Jag har ett mönster - Boksamtal i årskurs två
Sammanfattning: SammanfattningBoksamtal har en vetenskaplig förankring i det sociokulturella perspektivet som betonar människors gemensammalärande och dialog som en förutsättning för individens och gruppens utveckling. Syftet med studien är att undersöka hurboksamtal stimulerar den litterära och sociala utvecklingen hos fem elever i en årskurs två. Fem bilderböcker sombehandlar ämnena vänskap, utanförskap, olikhet och mobbning valdes ut. Böckerna som eleverna har läst är i ordning:Min vän Jim, Alfons och odjuret, Är du feg Alfons?, Pricken samt Kenta och Barbisarna. Varje boksamtal hargenomförts i två omgångar. Del ett kretsade kring grundfrågorna och del två kring de speciella och allmänna frågorna.Eleverna har efter det sista boksamtalet utvärderat arbetet individuellt tillsammans med samtalsledaren. Samtligaboksamtal och utvärderingar har bandats, avlyssnats och kategoriserats enligt den kvalitativa databehandlingsmetodenGrounded Theory. Under arbetet med boksamtal har det uppstått behov av att ändra läsordningen, lägga till böcker ochjustera tillvägagångssättet efter önskemål från eleverna, samt omformulera studien, vilket har medfört att ocksåforskningsstudien har förändrats och utvecklats kontinuerligt under arbetets gång. Den litterära stimulans eleverna hartillgodogjort sig under boksamtalen har delats in i åtta kategorier vilka är: Text till själv koppling, text till text koppling,text till världen koppling, det utvidgade textbegreppet-illustrationer, typsnitt och språk, ställa frågor till texten-frågorsom besvaras med hjälp av boken, omvärldskunskap samt resonemang, kritiska synpunkter samt inferenser. Den socialastimulansen har kategoriserats i de fyra avsnitten: Hjälpa varandra i dialogen, Hantera olika åsikter och uttrycka sinegen uppfattning, Normer för boksamtal och konsten att samtala, Boksamtalets utveckling och elevpåverkan. Elevernasutvärdering kategoriserades i avsnitten: Lära av vad andra säger, Olika slags lärdomar, Frihet att prata och röra sig samtMedvetenhet om sig själv och sitt läsande. Lärares uppgift är hitta bra pedagogiska metoder, som stimulerar elevernasutveckling så optimalt som möjligt, och som integrerar hela människan i arbetet. Skolan har ett ansvar för elevernassociala, känslomässiga såväl som intellektuella utveckling och arbetet med boksamtal är ett sätt att förena dessa delar ien och samma lustfyllda och spännande aktivitet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)