Social ångest: arbetssätt och redovisningsformer i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Utbildningsvetenskap

Författare: Lena Bolin; Marie Hedlund; [2004]

Nyckelord: redovisningsformer;

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om social ångest hos elever i skolan relaterat till
skolans arbetssätt och redovisningsformer. Vårt syfte var att undersöka
lärares uppfattningar huruvida skolans arbetssätt och redovisningsformer
kan medföra eller motverka att social ångest framkallas hos eleverna. Syftet
var även att undersöka elevers åsikter om arbetssätt och redovisningsformer
i skolan. Utifrån resultatet av enkätundersökningen, intervjuerna
och det som tidigare forskats fram i ämnet drog vi slutsatsen att skolans
arbetssätt och redovisningsformer både kan medföra och motverka att social
ångest framkallas hos eleverna. Detta beroende på vilken hänsyn som tas
till problem med social ångest i skolans vardagliga arbete.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)