Ett förändrat konsumtionsbeteende : En kvalitativ studie om hur covid-19 kan påverka millennials konsumtionsbeteenden.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Författare: Elin Eriksson; Astrid Lidar; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Datum: 2022-01-12 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Astrid Lidar                 Elin Eriksson                  981005                        980220 Titel: Ett förändrat konsumtionsbeteende En kvalitativ studie om hur covid-19 kan påverka millennials konsumtionsbeteenden. Handledare: Rana Mostaghel Nyckelord: Covid-19, consumption behavior, consumer behavior, influencers, millennials Frågeställningar: Hur har millennials konsumtionsbeteende påverkats av covid-19? Hur har influencers påverkat millennials konsumtionsbeteende under covid-19? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur konsumtionsbeteenden kan påverkas av pandemin covid-19 i Sverige. Studien ämnar undersöka hur generationen millennials konsumtion kan ha påverkats och om influencers kan ha förändrat deras konsumtionsbeteenden till följd av pandemin. Undersökningen kan bidra med djupare förståelse för företag om hur världsomfattande förändringar kan påverka människors konsumtionsbeteende. Detta kan vara till nytta för hur företag snabbt ska kunna ändra om sina strategier för att kunna möta konsumenters behov under en pandemi. Metod: Kvalitativ metod Slutsats: Covid-19 bidrog till att millennials konsumtionsbeteende påverkades genom att deras köp online ökade vilket var den främsta förändringen som konstaterades i studien. Det påvisades även förändringar vid inköp av nödvändiga produkter och icke-nödvändiga produkter. Influencers har under covid-19 haft en större påverkan på millennials till följd av att de varit mer aktiva på sociala medier. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)