Kommunikation mellan finansiella rådgivare och konsumenter vid pensionsrådgivning : En kvantitativ studie
Sammanfattning: Sammanfattning Många konsumenter upplever idag att pensionen är en komplicerad del av hushållsekonomin. Med de nya reglerna gällande det privata pensionssparandet, nämligen den slopade avdragsrätten, är det än viktigare att hitta nya sätt att spara på. En del av den svenska befolkningen vänder sig till en finansiell rådgivare för att få råd om finansiella produkter som berör sparande till den privata pensionen. Således blir kommunikationen mellan en finansiell rådgivare och en konsument avgörande för att konsumenten ska förstå rådet som ges vid rådgivningstillfället. Syftet med denna studie är därför att undersöka och beskriva vilka faktorer som konsumenterna anser är viktiga vid kommunikationen med finansiella rådgivare. Detta för att förbättra rådgivarens förmåga att kommunicera effektivt med konsumenterna angående privat pension. Utifrån studiens deduktiva angreppssätt inhämtades det empiriska materialet utifrån den teoretiska referensramen, med utgångspunkt i en egenkomponerad modell med huvudtemana kompetens, anpassad kommunikation, verbal kommunikation samt förmågan att lyssna, vilka påverkar kommunikationen mellan en finansiellrådgivare och en konsument. Därefter skapades ett mätverktyg baserat på vår sammanfattande modell för att kunna mäta ifall respondenter i den svenska kontexten ansåg eller inte ansåg att dessa uppmärksammade faktorer är viktiga vid kommunikation mellan en finansiell rådgivare och en konsument. För att kunna samla in data valde vi att finnas tillgängliga på tre olika platser inom Umeå, detta för att få en spridning av respondenterna. Datainsamlingen baseras på ett icke- sannolikhetsurval där vi undersökte 105 olika individer, 35 stycken per plats och påverkades av såväl bortfall som övertäckning. Utifrån detta fick vi in ett underlag bestående av svar från 66 olika respondenter, vilka vi sedan baserade vår empiri samt analys och slutdiskussion på. Av studiens resultat och analys framkom det att förmågan att lyssna är en essentiell del och att konsumenterna vill att finansiella rådgivare skall utveckla denna förmåga i framtiden. Detta för att kommunikationen mellan de båda parterna skall kunna effektiviseras samt förbättras. En annan slutsats som studien uppmärksammat är att det är viktigt att finansiella rådgivare fokuserar på att utbilda sig för att på så vis kunna förbättra kommunikationen samt att de behöver arbeta hårt med att implementera nya innovationer eftersom att konsumenterna är väldigt skeptiska mot sådana.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)