Sjuksköterskors upplevelser av det motiverande samtalet som metod inom hälsofrämjande vård
Sammanfattning: I det hälsofrämjande arbetet ska sjuksköterskor uppmuntra och stödja patienters egna resurser samt respektera deras autonomi till en livsstilsförändring. Studier visar att sjuksköterskor upplever barriärer och kunskapsbrister i arbetet med hälsofrämjande insatser som Motiverande samtal och att det inte prioriteras i samma utsträckning som det sjukdomsinriktade arbetet. Syfte: var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av det Motiverande samtalet som metod inom hälsofrämjande vård. Metod: En litteraturstudie utfördes med induktiv ansats för att besvara syftet. Sökningar gjordes i databaserna PubMed, CINAHL och Academic Search Elite och sammanlagt inkluderades 16 artiklar som svarade mot syftet. Resultat: Det framkom fem kategorier: Sjuksköterskans upplevelse av livsstilsförändringar i användandet av Motiverande samtal, möjligheter och hinder i användandet av Motiverande samtal, av utbildning i användandet av Motiverande samtal, förändrat förhållningssätt i användandet av Motiverande samtal och frustration i användandet av Motiverande samtal. Konklusion: Sjuksköterskan upplevde Motiverande samtal som en användbar metod inom hälsofrämjande vård. Det behövs mer resurser i form av tid för utbildning av Motiverande samtal. Stöd från kollegor och ledning var viktig för att kunna implementera MI i en organisation. Implikation:Empiriska studier av sjuksköterskors och patienters upplevelser av MI skulle på sikt kunna ge kunskap om mer hållbara metoder inom hälsofrämjande vård.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)