MOTIVATION OCH PRESTATION HOS SPRÅKVALSELEVER : En enkätstudie i årskurs 6-9

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Anna-karin Jonsson Kvist; [2021]

Nyckelord: drivkraft; mål; betyg; elever; grundskola;

Sammanfattning: Ett problem gällande skolämnet språkval är att många elever avbryter sina språkvalsstudier. Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om motivation hos språkvalselever. Undersökningsmetoden i studien är enkäter, vilka har besvarats av språkvalselever i årskurs 6-9. Analysmetoden är en kombination av statistisk analys och tematisk innehållsanalys. Dels jämförs motiverade elevers motivation med omotiverade elevers, dels undersöks vad eleverna upplever ökar, respektive minskar motivation, samt skillnaden mellan elever med höga respektive lägre betyg gällande drivkraft och inställningen till lärande. Resultatet indikerar att informanternas motivation minskar med tiden från att ha varit hög när de började med språkvalet, samt att motivationen upplevs öka av känslan av att vara duktig, medan många tappade motivation när det blev för svårt och man inte förstod undervisningen. En faktor som anges som viktig gällande förståelsen är grammatiken. Resultatet tyder också på skillnader mellan de två undersökta betygsgrupperna, där eleverna med högre betyg i högre utsträckning tror på att man blir bättre genom att träna, samt att man är beredd att anstränga sig mer för att lära sig ett språk. Detta kan tolkas som att det finns en koppling mellan viljan att anstränga sig och höga betyg. Eleverna med högre betyg anger i hög utsträckning konkreta mål kopplade till att bemästra språket. I uppsatsen föreslås att det finns behov av vidare forskning på hur man behåller motivationen hos språkvalselever och hur man som lärare specifikt kan få språkvalselever att känna sig duktigare. Vidare föreslås forskning gällande framgångsrikt ämnesövergripande arbete för att förbättra elevernas grammatiska förförståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)