Resurser till elever i behov av särskilt stöd - Om rektorers syn på resursfördelning av särskilt stöd i skolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka rektorers tankar kring särskilt stöd, och hur rektorer resonerar kring fördelning avresurser till elever i behov av särskilt stöd. Syftet är också att undersöka hur rektorer prioriterar resurserna och vad deanser krävs för att sätta in extra resurser för dessa elever. Metoden vi har använt oss av är kvalitativa intervjuer där vivalde ut nio rektorer på nio olika skolor som vi intervjuade. Frågorna var ställda så att vi kunde utläsa hur de tänktekring våra frågor om resursfördelning. Resultatet av intervjuerna visade att det finns två olika synsätt bland rektorernapå vad särskilt stöd är, ett inre och ett yttre. De inre stödinsatserna är det som pedagogen själv kan göra i klassrummetoch de yttre stödinsatserna är när de inre insatserna inte är tillräckliga utan att hjälp utifrån behöver kopplas in, speci-allärare, medicinsk personal eller en annan undervisningsform. Rektor och pedagoger har i många fall olika syn påvilka insatser som behöver sättas in, pedagogen vill ofta ha en extra resurs i klassen, medan rektorn vill ha insatser somkan göras i klassrummet, som inte är så ekonomiskt betungande. Det framkom i vår undersökning att rektorerna kännersig klämda mellan skollagen som säger att elever som är i behov av särskilt stöd har rätt att få stöd, och samtidigt hållabudgeten. Vi kunde dra slutsatser om att de ekonomiska resurserna skolan får inte bör vara begränsade eftersom detmedgör att alla som behöver särskilt stöd inte får det samt att inkludering av alla elever i en och samma skola inte alltidgagnar eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)