Upphandling av affärssystem : Upphandlingens process och kritiska framgångsfaktorer

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

Författare: Erik Leufstadius; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Upphandlingar av affärssystem kan vara långdragna processer. Många av dessa upphandlingar och även implementationer kan misslyckas om inte involverade personer vet hur upphandlingen ska gå till från början till slut. Uppsatsen fokuserar på hela upphandlingsprocessen och hur den går till samt de kritiska framgångsfaktorer som bör has i åtanke vid upphandling av affärssystem. Syftet med uppsatsen är att intervjua olika parter som har olika synvinklar under upphandlingar för att kunna kartlägga upphandlingen och framgångsfaktorerna för en lyckad upphandlingsprocess. Dessa parter är upphandlingskonsult, kund och leverantör. Framgångsfaktorer, modeller och upphandlingar identifierades och beskrevs för att få en uppfattning om vad studien ska leta efter. Intervjuer gjordes sedan med två konsulter, en leverantör och en kund för att framställa och jämföra deras syn på faktorer och upphandlingar men även vilka egna framgångsfaktorer de kunde peka på utanför litteraturen. Författaren valde sedan att koncentrera den mängd material som kom ur intervjuerna för att göra analyser och dra slutsatser. Uppsatsen kunde då identifiera vissa framgångsfaktorer som de viktigaste och vissa som mindre viktiga. En del faktorer rådde det också stor variation på beroende på intervjuobjekt. Den kritiska framgångsfaktor som var den absolut viktigaste var förhållande till leverantör och kund. Vid beaktande av den och andra faktorer kan involverade personer i upphandlingar och projekt lyckas med chans till bättre resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)