En jämförelse mellan styv och flexibel överbyggnad: Ett klimatsmart val av slitlager
Sammanfattning: Klimatfrågan är en viktig del i dagens infrastrukturprojekt och materialvalet i en vägbeläggning kan bidra till minskade utsläpp och energianvändning. Sveriges vägnät utgörs till större delen av asfalterade vägar och asfalt framställs ifrån bland annat olja, en ändlig resurs som väntas ta slut i framtiden. Det kommer att krävas nya alternativa beläggningsmaterial i framtiden.
Sverige har idag ett fåtal vägar som är belagda med betong. Konstruktionen av en betongväg skiljer sig ifrån en asfaltväg genom annat beläggningsmaterial och andra mängder av samma material i de undre lagren.
Betongvägar innebär generellt en högre investeringskostnad men lägre driftkostnader och underhållskostnader jämfört med en asfaltväg. Tillverkning, anläggning, drift och underhåll av en asfaltväg och betongväg genererar utsläpp av bland annat växthusgasen koldioxid och kräver hög energiförbrukning.
Återvinning av beläggning är en viktig del både ur ett miljöperspektiv som ekonomiskt perspektiv för båda beläggningstyperna och det finns olika återvinningsmetoder och användningsområden för återvunnen asfalt och betong.
Trafikverket har tagit fram olika verktyg för beräkning av miljöpåverkan för ett infrastrukturprojekt. Där man bland annat tittar på koldioxidutsläpp som ett projekt genererar och dess energiförbrukning. EKA är ett verktyg som jämför olika typer av asfaltsbeläggningar och dess miljöpåverkan. EKA tittar på hela tillverkningsprocessen, från ingående material till färdig beläggning.
Klimatkalkylmodellen är ett annat beräkningsprogram som gör det möjligt att få fram en kalkyl på ett infrastrukturprojekts klimatpåverkan från byggnation till drift och underhåll.
Luftpartikelföroreningar är ett problem i dagens samhälle, halten av de inandningsbara partiklarna PM2,5 och PM10 överstiger gränsvärdarna som finns angivet i luftkvalitetsförordningen (2010:477). Slitage av beläggning och däck utgör en del av partikelutsläppet, därför har valet av beläggningsmaterial en viktig roll i minskade halter av PM2,5 och PM10.
KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)