ADHD och emotioner. En kvalitativ studie kring emotionella dilemman för personer med ADHD och ett tidigare missbruk

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Författare: Philip Morberg; [2020]

Nyckelord: ADHD; Emotion; missbruk;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka vilka emotionella dilemman som kan uppstå för personer med ADHD och ett tidigare missbruk. Undersökningens resultat skall sedan bidra till att tydliggöra vilka emotioner som upplevs och hur olika känslomässiga mönster uppstår för individerna. Studiens resultat tar avstamp i svaren från de formulerade frågeställningarna i intervjuguiden. Studien omfamnar vilka minnen individerna har kring tiden för diagnostisering, hur ADHD:n har påverkat deras liv, för- och nackdelar med diagnosen samt uppväxt. Den andra delen av studien innefattar vilka känslor som kan kopplas till ADHD, hur ADHD har påverkar personerna känslomässigt, vilka känslor som kan kopplas till missbruk samt hur emotionella dilemman kan uppstå i nutid. Studien belyser sambanden mellan emotioner och ADHD, hur känslor kan sammanbindas med hjälp av deras flexibla funktioner, emotionell dränering, skam. Missbruksdelen tas med i bakgrunden då även den är viktig. I studien har jag använt mig av fyra personer med ADHD och ett tidigare missbruk. Personerna har varit fria från aktivt beroende under en längre period. Resultatet i min studie visar de emotionella svårigheter och dilemman som kan upplevas hos personer med ADHD. De emotionella svårigheterna uppstår genom en rad emotioner som oftast utlöser- och samspelar med varandra. Sorg, skam, ilska, rädsla, låg självkänsla, rastlöshet är exempel på sådana emotioner som samspelar och bidrar till svårigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)