Familjeföretags arbetsgivarvarumärken genom sina ”unika resurspaket”

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Författare: Ellinor Björkman; Stina Jakobsson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: De flesta arbetsgivare är familjeföretag och de strävar som alla andra företag efter att bli attraktiva på arbetsmarknaden. Konkurrensen om rätt arbetskraft gör det allt viktigare att utforma ett starkt arbetsgivarvarumärke, vilket kan göras om det skapas inifrån och ut. Företags identitet ska då stämma överens med befintliga och potentiella medarbetares associationer och förväntningar på företaget. Familjeföretag har vissa karaktärsdrag som kan nyttjas för att differentiera och positionera dem som arbetsgivare. Familjens identitet och historia är en följd av dessa och är ett “unikt resurspaket”, vilket kan bidra till ett konkurrenskraftigt arbetsgivarvarumärke.Trots att familjeföretag är en vanlig arbetsgivare och den dominerande organisationsformen, finns det bristande forskning kring hur de arbetar för att bli attraktiva arbetsgivare. Undersökningens syfte är således att skapa större förståelse för hur familjeföretag kan utforma arbetsgivarvarumärken och lyfta olika aktörers perspektiv på det. En fallstudie hos ett familjeföretag, som i uppsatsen benämns som “företag X”, gjorde det möjligt att uppnå syftet. Där genomfördes en triangulering som bestod av intervjuer med ägare och ledare, enkäter till medarbetare och andra datakällor som exempelvis företagets hemsida.I undersökningen har företag X blivit ett exempel på hur familjeföretag kan bli attraktiva arbetsgivare och bidragit till större förståelse för hur familjeföretag kan nyttja sina “unika resurspaket” i den processen. På företag X består det av ägarfamiljens engagemang och involvering, som i sin tur har skapat en identitet, kultur och atmosfär. På så vis skapas en stark överlappning mellan ägarfamiljens och företagets identitet, vilket i förlängningen ligger till grund för företagets arbetsgivarvarumärke. Företag X vill förknippas med trygghet och långsiktighet, det har därför ett stort fokus på att vara en arbetsgivare som medarbetarna är nöjda med och stolta över att tillhöra. Lojala medarbetare och människor i företagets närhet kan då bli ambassadörer, vilket företaget tror är en viktig källa till ett starkt arbetsgivarvarumärke. Företag X vill inte marknadsföra något som det inte står för. I undersökningen framkom att det finns en tydlig överensstämmelse mellan olika aktörers perspektiv på företagets arbetsgivarvarumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)