Ta färgen tillbaka!

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Lovisa Hugardt; [2016]

Nyckelord: Färg; form; barnkläder;

Sammanfattning: Arbetet utgår från att ge barn ett alternativ på kläder som inte bestämts till ett visst kön genom att arbeta med färgsättning, illustration och sedan mönsterkonstruktion. Detta mönster ska sedankunna appliceras på barnkläder. Problemet idag ligger i att kläder och andra identitetsgivande ting kan begränsa barnen i att kunna vara den man är. Det finns en stark könsuppdelning av färg i butikeroch i marknadsföring för kläder och leksaker. Syftet med det här arbetet är att erbjuda ett alternativ på barnkläder som inte utgår ifrån en könsstereotypisk färgssättning.Utifrån en workshop tillsammans med förskolebarn har ett mönster arbetats fram i syfte att användas på kläder för 4-7 åringar. Barnen ska inte känna sig hindrade att använda färger, vare sig man är pojkeeller flicka. Alla barn ska kunna ta färgen tillbaka! Det här är ett inlägg i genusdebatten för ett mer jämställt samhälle.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)