Co-Branding inom Modebranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Co-Branding inom Modebranschen- En undersökning av designsamarbetens inverkan på lågbudgetvarumärkens brand equity Seminariedatum: 16 januari 2014 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidat nivå, 15 högskolepoäng Författare: Anneli Stroucken och Maria Resare Handledare: Clara Gustavsson Nyckelord: Brand equity, co- branding, designsamarbeten, fast fashion, och varumärkesuppbyggnad. Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka vilken inverkan modebranschens designsamarbeten mellan lågbudgetföretag och exklusiva designers har på lågbudgetföretagens varumärkeskapital. Metod: Uppsatsen utgår ifrån en kvantitativ forskningsmetod med ett abduktivt angreppssätt där insamling av data skedde via en experimentell webbenkät. Teoretiskt perspektiv: Studiens teoretiska ramverk utgår från teorier kring brand equity och co-branding, som applicerats på designsamarbeten mellan lågbudgetvarumärken och exklusiva designers. Empiri: Empirin är baserad på den insamlade data vi erhöll av enkätundersökningen, som analyserats via medelvärdesanalyser, korrelationsanalyser och t-tester. Resultat: Resultatet visade att det att det inte är möjligt att statistiskt säkerställa att ett designsamarbete mellan H&M och designern Isabel Marant har inverkan på lågbudgetvarumärkets Brand Equity. Dock visade undersökningen på att det finns starkare positiva samband mellan de varumärkesuppbyggande variablerna vid ett designsamarbete än vid en renodlad H&M kampanj.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)