Laborativt material i matematikundervisningen : Hur konkret laborativt material kan främja elevers samarbete i matematikundervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Samarbete sker i olika typer av sociala sammanhang, det kan vara på jobbet eller i skolan. Iskolan kan laborativa material vara ett sätt att främja elevers samarbete och utvecklakommunikativa färdigheter mellan eleverna. Med en systematisk litteraturstudie är syftet att undersöka vad forskning säger om hur konkreta laborativa material främjar elevers samarbete iskolans matematikundervisning. Den här studien inkluderar elever i låg och mellanstadiet frånårskurs ett till årskurs sex. Databasen ERIC används för att sammanställa vetenskapligt granskadurval som ligger till grund för här systematisk litteraturstudien. Resultatet visar att samarbetetökar mellan eleverna i matematikundervisningen när lärare använder konkret laborativa material iklassrummet. Resultatet visar också att när eleverna arbetar med laborativt material får demöjlighet att kommunicera med varandra och diskutera matematiska problem tillsammans vilketleder till att öka elevers inlärning samt utveckla elevers kommunikativa färdigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)