Socialarbetares upplevelser av emotioner och dess påverkan i det klientnära yrket : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att sammanställa forskning som belyser socialarbetarens egna erfarenheter av emotionellt arbete. Syftet var även att undersöka på vilket sätt emotioner hanteras i det klientnära arbetet och hur det påverkar socialarbetare. Den metod som användes var en översiktsstudie där 12 kvalitativa intervjustudier samlades in genom sökningar på databaserna Social Service Abstract och OneSearch. En kvalitativ innehållsanalys tillämpades där fyra teman identifierades vilka var emotionella påfrestningar i klientnära arbete, hantering av emotioner, emotionellt lönearbete och att visa känslor. Empirin analyserades med hjälp av Goffmans dramaturgiska perspektiv om interaktionens betydelse samt Hochschilds teori om emotionellt lönearbete. Resultatet visade att socialarbetare ständigt utsätts för emotionella påfrestningar samt att de tvingas använda sig av olika strategier som inkluderar att kontrollera och undantrycka sina känslor. Detta för att dels undvika att riskera sitt eget välbefinnande och dels för att det råder en känslokultur på arbetsplatsen som man förväntas förhålla sig till. Vidare visade resultatet att empati ses som en grundläggande del inom socialt arbete och att emotioner kan användas som en resurs i mötet med klienter. Slutsaten var att emotioner, som skapas i relation till klienter, har en stor påverkan på socialarbetare. Gemensamt för socialarbetarnas upplevelser var att socialt arbete är ett krävande arbete där man har en förväntan på sig att agera utifrån givna känsloregler. Detta har lett till att socialarbetarna skapat olika informella strategier för att handskas med det emotionellt påfrestande arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)