Sagor i den mångkulturella förskolan – språkutveckling för alla?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning

Författare: Anna Månsson; Jessica Wendel; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:

Denna C-uppsats handlar om tvåspråkiga barn och sagornas betydelse för deras språkutveck-ling. Syftet är att undersöka hur pedagogerna i den mångkulturella förskolan resonerar kring planeringen av arbetet med sagor för att stärka barnens språkutveckling. Våra frågeställningar är: Hur tänker pedagogerna kring att sagor används i verksamheten?, på vilket sätt kan peda-gogerna stärka barnens språkutveckling genom att använda sig av sagor och på vilket sätt ar-betar modersmålslärare med de tvåspråkiga barnens språkutveckling i den pedagogiska verk-samheten? En intervjuundersökning med verksamma pedagoger och modersmålslärare utför-des för att kunna besvara dessa frågor. I uppsatsen redovisas våra huvudresultat. Vi kan kon-statera hur viktig integrationen av modersmålet är i verksamheten, samt vilken roll sagor spe-lar för barns språkutveckling. Samtliga förskolelärare önskar att modersmålslärarna arbetar mer integrerat i verksamheten. Alla modersmålslärare anser att modersmålet är viktigt för att underlätta barnens språkutveckling. Vår undersökning påvisar att modersmålslärare och för-skolelärare anser att sagor är ett bra hjälpmedel för barn att utveckla sitt språk om sagorna används med ett tydligt syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)